Hvad er SEO?
SEO står for search engine optimization. Det handler altså om at gøre sin hjemmeside mere synlig for søgemaskinerne.
Hvordan gør man så det?
Meget simpelt sagt, så er søgemaskinerne jo bare robotter, som tjekker din hjemmeside. Derfor går det ud på tydeligt at fortælle dem, hvad siden handler om, og hvilket indhold man kan finde her.
Tænk på det sådan her...
Hvis du er låsesmed i Aalborg, og gerne vil findes, når folk googler 'Låsesmed Aalborg', så bliver du nødt til at skrive præcis disse ord på din side, ellers har robotterne (søgemaskinerne) ingen chance for at vide, at det er det din side handler om.
Men alle kan jo skrive tekst?
Ja - det er nemt for alle låsesmedene i Aalborg at skrive 'Låsesmed Aalborg' på deres hjemmeside. Men det er heldigvis heller ikke den eneste måde, man kan arbejde med SEO på. Når der er mange sider, som indeholder noget af det samme tekst, så begynder søgemaskinerne at kigge på andre faktorer.
Et godt eksempel kunne være...
Hvis der er 10 hjemmesider som konkurrerer på teksten 'Låsesmed Aalborg', så begynder Google at kigge på andre ting end bare teksten. Det er også derfor folk snakker om 'populære søgeord'. Altså søgeord, som har mange søgninger hver måned, og som mange virksomheder prøver at bliver fundet (ranke) på.
Så hvad kigger søgemaskinerne ellers efter?
Google og alle de andre søgemaskiner har uendeligt komplicerede algoritmer, så det er ikke til at sige præcist hvad de kigger på. Men vi ved at ting som en god og hurtig hjemmeside har betydning, vi ved at linkbuilding har betydning og vi ved at authority er en ting.
Men hvad fanden er linkbuilding?
Linkbuilding handler om at få andre hjemmesider til at linke til din egen hjemmeside. Søgemaskinerne ser det som om, at indholdet på din side er relevant og godt, og er derfor - alt andet lige - mere tilbøjelige til at vise din side i søgeresultaterne. Idéen med linkbuilding, er at det skal være naturligt og organisk. Men i dag er det næsten umuligt, at bygge links, hvorfor det oftest er noget folk betaler sig fra.
Og hvad så med authority?
Det er lidt svært at forklare, men forestil dig, at din hjemmeside samler point over tid, og jo ældre den er, jo flere links den har, jo bedre indhold den indeholder osv, jo flere point (authority). Så over tid vil din authority stige, og Google & co, vil begynde at se din side som stærk, og du vil derfor opleve, at du lettere opnår bedre placeringer i fremtiden. Placeringer, som måske ikke vil kræve så hårdt arbejde, som det gjorde i starten.
Så hvad er den bedste måde at arbejde med SEO på?
Det er svært at sige, for det er nok kun Google og de andre søgemaskinerne som ved det. Men en god måde, at arbejde med det fremover, er ved at have en fast struktur, når du laver indhold. Sørg fx altid for, at du har ét <h1>-tag pr. side, at du har en god beskrivende tekst, som indeholder søgeordene, at søgeordet er i URL'en for siden, at du giver brugeren svar på det de kommer for, og at din side er hurtig, nem at navigere og nem at anvende. Så kommer resten næsten altid af sig selv, med mindre du er i et konkurrencepræget markede.
Hvordan ved jeg, at jeg er på rette vej?
Der findes 1.000-vis af forskellige SEO-værktøjer, man kan bruge til at holde øje med den slags. Der er halvdyre de fleste. Faktisk koster nogle af dem over 1.000 kr i måneden. Prøv at kør din side igennem vores gratis SEO analyse, så får du formentligt en lang liste, med ting du gør godt, og ting du kan forbedre. Det er i hvert fald en start, og hvis alt er grønt, så kan det være, du skal ud og investere i nogle af de dyrere programmer, så du kan få dybere indsigt i din forretning.